Nuffnang Ads

Thursday 2 August 2012

Teknik Power Pumping



Pastinya ibu-ibu di luar sana tercari-cari apakah teknik yang paling berkesan untuk menambah susu.. Di bawah ini beberapa teknik yang boleh diikuti untuk menambah pengeluaran susu. Jom baca tentang teknik yang berkesan tentang POWER PUMPING..

Apa itu Power Pumping?
  • Merupakan teknik mengepam yg boleh membantu meningkatkan penghasilan susu. 
  • Melibatkan teknik dan cara mengepam yg biasa tapi dlm cara yg lebih unik.
  • Ideanya adalah utk meniru bayi menyusu secara x langsung meningkatkan bekalan susu ibu. 

Siapa yang perlukan Power Pumping?

1. Ibu yang ingin menyusukan anak angkat – teknik ini digunakan untuk merangsang penghasilan susu
2. Ibu yg ingin relaktasi/ menyusukan semula si anak setelah berhenti menyusukan
3. Ibu yg kekurangan susu, berusaha untuk memperbanyakan semula susu – akibat drpd perubahan hormon, period, kurang mengepam etc.

Cara-cara Power Pumping?

1) Untuk Single pump – pam kanan dulu 10 minit, kemudian pam kiri 10 minit, tukar ke kanan 10 minit dan seterusnya, bertukar-tukar setiap 10 minit berterusan selama sejam.

2) Untuk Double Pump – Pam kedua2 belah serentak selama 10 minit, rehat/stop pam 10 minit, sambung lagi pam 10 minit, rehat 10 minit dan seterusnya selama 1 jam.

3) Disarankan buat power pumping ni sekali sehari, seelok-eloknya pada waktu malam ke subuh, kerana hormon susu terangsang pada waktu ni.Berapa lama masa diambil untuk dapat hasilnya?


          Harus diingat susu tidak terus menjadi banyak hanya dengan sekali melakukan power pumping ini ye. Power pumping perlukan masa sekurang-kurangnya seminggu! Walaupun pada hari pertama hasil pam setitik dua atau ‘pam angin’ semata-mata, teruskan usaha ibu-ibu sehingga mendapat hasil yang dikehendaki. Jangan mudah putus asa, usaha, doa dan tawakkal, Insyallah segala usaha kita akan dipermudahkan olehNYA…amin.

"SELAMAT MENCUBA"

1 comment:

link within

Disclaimer...

Assalamualaikum wbt..cik ann suka menulis n cari artikel tentang pregnancy..breastfeeding..n parenting.. Entry2 dlm blog ini just sebagai rujukan..sorry kalau ada post yg tidak dikredit pada tuan tanah..andai ada yang bercanggah harap diperbetulkan..terima kasih..ikhlas dari cik ann~