Nuffnang Ads

Tuesday 4 September 2012

GROWTH SPURT

Assalamualaikum..

     Entry kali ni mungkin ramai yang tidak tahu..dan tidak pernah dengar langsung..sama la..saya pun tak pernah dengar sehingga la baby meragam..penat yang tidak terkata melayan kerenah baby..almaklumlah kan anak pertama..

                                                                      (gambar hiasan)

     TETAPI saya dah berniat nak susukan baby full sehingga 6 bulan dan nak teruskan sehingga 2 tahun..so saya bertahan jugak..penat satu hal..patah pinggang pon satu hal sebab risau kalau menyusu sambil berbaring terlelap sekali then jadi benda2 yang bukan2 kan..Minta dijauhkan..

     Situasi ni bermula sewaktu baby berusia 2 minggu..baby tiba2 je menyusu lama..owh penat tak terkata..dari jam 6 ptg sehingga 12 mlm..dan ianya berlarutan sehingga 2 minggu..penat memangla penat sehingga la saya merujuk satu page di fb..(lupa pulak nama group)..yang memberitahu ianya normal..baby mengalami gejala Growth Spurt..

Apa itu Growth Spurt?

Growth Spurt adalah bayi mengalami peralihan bulan dan ianya boleh berlaku pada bila-bila masa sahaja kepada bayi.

Tanda-Tanda

  1. Demam
  2. Meragam
  3. Selalu tido lena..tiba-tiba tidak mahu tidur
  4. menyusu lama
  5. tabiat berubah 360 deg
Penyelesaian

Gejala ini adalah normal bagi semua bayi..bayi yang menyusu formula juga akan mengalami simptom yang sama. Seperti tiba-tiba tidak mahu menyusu. Apa yang perlu dilakukan oleh ibu-ibu adalah meneruskan penyusuan susu ibu kepada bayi dan jangan sesekali berubah kepada susu formula ataupun yang menyusu formula jangan sesekali campurkan susu formula dengan nestum..Bayi bawah umur 6 bulan tidak boleh diperkenalkan dengan makanan lagi ye!
Bersabarlah dengan kerenah bayi.. gejala ini akan berlalu jua..so layannnn..

wasalam..


No comments:

Post a Comment

link within

Disclaimer...

Assalamualaikum wbt..cik ann suka menulis n cari artikel tentang pregnancy..breastfeeding..n parenting.. Entry2 dlm blog ini just sebagai rujukan..sorry kalau ada post yg tidak dikredit pada tuan tanah..andai ada yang bercanggah harap diperbetulkan..terima kasih..ikhlas dari cik ann~