Nuffnang Ads

Thursday 21 April 2016

6 cara membantu kelahiran tanpa koyakan!

Assalamualaikum...

1. Makan makanan yang sihat serta kaya dengan minyak dan lemak yang baik. 
Kenapa? Ini kerana kulit kita akan menyerap apa yang anda ambil dan melalui sistem pencernaan anda. Bagaimana untuk memastikan badan dapat menyerap khasiat makanan secara optimum? Pastikan ibu-ibu membanyakkan mengambil makanan segar atau makanan tambahan yang semulajadi. Jadi, jika anda makan lemak baik, maka otot kulit akan mempunyai kelembapan yang lebih tinggi serta lebih anjal. Makanan yang kaya dengan vitamin E banyak membantu mengukuhkan kekuatan otot tisu kulit. Amalan pengambilan makanan yang sihat dan semulajadi serta minyak kelapa dara dan minyak zaitun banyak membantu dalam menghasilkan tisu kulit yang kuat dan sihat.


contoh vco dari Tanamera..


2. Lakukan Urutan Perineum

Urutan perineum dapat membantu memberikan keanjalan atau elastik pada tisu kulit perineum. Apabila tisu sihat, maka lebih peluang untuk kelahiran tanpa sebarang koyakan.Urutan ini sebaikknya dilakukan 6-8 minggu sebelum kelahiran. Bermula pada usia kandungan 32-34 minggu. Dan ia hendaklah dilakukan SETIAP HARI selama lima minit.

3. Lakukan Senaman Otot Lantai Pelvik

Sebenarnya terdapat dua lapisan otot yang kita bercakap tentang di sini. Terdapat otot dalaman yang lebih dalam yang melapisi dinding faraj (faraj adalah lebih daripada labia atau bibir. Faraj sebenarnya merujuk kepada otot dinding masuk dan sehinggalah ke rahim.

4. Kedudukan bayi yang berada pada Kedudukan Optimum

Ya, kedudukan bayi juga memainkan faktor penting. Kedudukan yang optimum untuk kelahiran bayi adalah dengan kepala ke bawah, dagu terletak ke dalam dalam , tulang belakang menghadap ke luar terhadap perut ibu dan tangan mereka terletak pada badan bayi. Kepala bayi membentuk dengan baik dalam kedudukan ini menjadikannya ia lebih mudah bagi mereka untuk bergerak melalui pelvis anda. Dan jika lengan dan tangan bayi yang turun ini juga amat memberi kesan kepada integriti perineum .

Jadi bagaimana cara untuk meningkatkan peluang bayi berada dalam kedudukan ini? Bagi yang bukan muslim teknik melakukan regangan seperti kucing misalnya dapat membantu merendahkan graviti serta kaedah ini dapat menggerakkan tulang belakang ke hadapan.

Alhamdulillah, jika anda seorang muslim, anda ada banyak masa dengan mempraktikkan sujud yang lama (kedudukan graviti yang rendah dan memberikan lebih ruang pada bayi anda untuk mendapatkan kedudukan yang terbaik untuk kelahiran).


kedudukan bayi semasa bukaan serviks..


5. Bantuan Doktor dan Jururawat.

Sekali lagi pengalaman bersalin di hospital dengan doktor dan jururawat yang terlatih dan pakar memang sangat-sangat membantu. Jururawat yang sentiasa berada di labour room ketika kelahiran baby saya untuk memantau proses bukaan vagina dan apabila saat kelahiran, ketika kepala bayi hampir dengan bukaan, doktor menyambut dan menyokong dengan lembut kepala bayi dan ini sangat membantu mengurangkan koyakan. Sebaiknya ikut arahan mereka yang pakar. Pastikan, hanya meneran apabila diarahkan.

Satu kajian di Norway yang telah diterbitkan pada Mei 2008 menyatakan, apabila perineum wanita disokong secara manual dan wanita menarik nafas secara dalam dan perlahan (tidak menolak), kepala bayi yang keluar secara alami dan dibantu oleh sambutan pakar membantu kejadian koyakan secara mendadak.

6. Teknik Meneran Yang Betul.

Pernah dengar tak “whatever your lips up here are doing, that’s what your lips down there are doing”- by Ina May Gaskin. Ini dinamakan undang-undang sphincter. Atas sebab-sebab tertentu, otot-otot mulut dan rahang telah dikaitkan dengan otot pembukaan faraj. Jadi, jika anda menahan nafas, maka otot-otot faraj juga akan mengetat dan ini menyukarkan kelahiran. Menghembus nafas secara dalam dan lembut, memberikan ruang di antara gigi belakang dan rahang longgar dan ini menyebabkan lantai pelvik menjadi lebih lembut serta mengurangkan tekanan pada tisu kulit. (klik sini juga...untuk teknik meneran yang betul)

Semoga perkongsian ini bermanfaat buat ibu-ibu yang bakal melahirkan permata hati anda. Apa yang saya kongsikan hanyalah sebagai ikhtiar, usaha kita untuk melakukan yang terbaik. Selepas berusaha kita serahkan segalanya pada yang Esa. Hanya DIA sebaik-baik perancang.

kredit to lachanteq

p/s authorize agent cuckoo 56741..Dapatkan penapis air cuckoo serendah RM60 sebulan SAHAJA!! more info click @cuckoo_ummuauliya

No comments:

Post a Comment

link within

Disclaimer...

Assalamualaikum wbt..cik ann suka menulis n cari artikel tentang pregnancy..breastfeeding..n parenting.. Entry2 dlm blog ini just sebagai rujukan..sorry kalau ada post yg tidak dikredit pada tuan tanah..andai ada yang bercanggah harap diperbetulkan..terima kasih..ikhlas dari cik ann~